Lebanon, Syria and the region after the return to nuclear understanding لبنان وسورية والمنطقة بعد العودة للتفاهم النوويّ

لبنان وسورية والمنطقة بعد العودة للتفاهم النوويّ

ناصر قنديل

بعد إعلان الرئيس الأميركيّ المنتخب جو بايدن عزمه العودة الى التفاهم النوويّ مع إيران، وبعد إعلان الرئيس دونالد ترامب قبوله تسليم الرئاسة بعد اجتماع المجمع الانتخابي ونطقه بفوز بايدن، وهو ما بات محسوماً، صار العالم والمنطقة في دائرة البحث عن التداعيات التي ستلي العودة الأميركية للتفاهم النووي، طالما تراجع بايدن عن شروط مسبقة تتصل بالتفاهم على ملفات خلافية أخرى رفضت إيران أي بحث فيها، وصار التطابق الأميركي الإيراني على معادلة، عودة غير مشروطة مقابل التزام إيراني بموجبات التفاهم، وبعدها يكون التفاوض من داخل أطر التفاهم نفسه.

لو لم يكن للتفاهم من تداعيات خطيرة على كل من كيان الاحتلال وحكام الخليج، لما كان هذا الاستنفار الذي جمعهم مع ترامب على قرار الانسحاب من التفاهم وتصعيد الضغوط على إيران، ومعلوم أن العودة للتفاهم ستعني حكماً رفع العديد من العقوبات الرئيسية التي تستهدف الاقتصاد والأموال الإيرانيّة، والقدرة الإيرانيّة على المتاجرة بنفطها وغازها وسائر مصادرها الاقتصاديّة، والمعلوم أيضاً أن إيران ستقوم بمد يد العون بصورة أقوى لقوى المقاومة في المنطقة كلما انفرجت اوضاعها المالية والاقتصادية. وهذا كان إحدى الذرائع التي أوردها ترامب للانسحاب من التفاهم.

الأسئلة تطال ملفات المنطقة الإقليمية، حيث يتمّ تداول تقارير وتحليلات تطمئن جماعات أميركا الى ان العودة للتفاهم لا تعني تغييراً في الاوضاع في لبنان وسورية وسائر ساحات الاشتباك الإقليميّة. وهنا يتم التداول بثقة بأن القوات الأميركية باقية في سورية، وأن مشروع بايدن لتقسيم العراق عائد الى الواجهة، وأن تقسيم سورية سيليه، وأن الضغط على حزب الله في لبنان سيتزايد لصالح تعويض “إسرائيل” خسائرها من العودة للتفاهم بمكاسب من رصيد مكانة حزب الله ومصادر قوته، وبالمثل تتحدّث التقارير ذاتها عن تعويض الخسارة الخليجيّة بعودة التفاهم بحل سياسي للأزمة اليمنية تكون يد السعودية والإمارات هي العليا.

التدقيق في هذه التقارير يكشف بسرعة سطحيتها او انتماءها الى مدرسة حرب نفسيّة هشّة تريد رفع معنويات جماعة أميركا في المنطقة، أو إصابة معنويات جمهور قوى المقاومة، فالتفاهم النووي لم يكن يوماً نووياً، بقدر ما كان محور ومركز ملفات التصادم في المنطقة، ولذلك عندما بلغت الإدارة الاميركية في عهد باراك اوباما وجو بايدن الى طريق مسدود في المواجهة في سورية، ذهبت الى توقيع التفاهم النووي. فالحرب ليست فصولاً منفصلة، بل هي جسد واحد، لأنه في نهاية المطاف كل ملف من ملفات المنطقة يوصل الأمور الى واحد من خيارين التسوية أو الحرب. ومَن يعود للتفاهم النووي وهو الحلقة الأصعب لأنه اختار التسوية بدلاً من أن يختار الحرب، فلن يفعل شيئاً آخر غير الذهاب للتسويات في سائر الملفات، مادام خيار الحرب مغلقاً، ولو كان متاحاً لما كانت العودة للتفاهم.

السعي الأميركي يبدأ مع العودة للتفاهم الى البحث عن مسارات مناسبة لملاقاة خيار العودة للتفاهم في ملفات النزاع. ففي العراق سيكون السؤال هل هناك من يحمي التقسيم الذي كانت فرصه الأفضل عندما أعلنت كردستان العراق انفصالها وتراجعت لأنها تبلغت قراراً أميركياً بعدم القدرة على الذهاب الى حرب، وهذا في عهد ترامب، فكيف في عهد بايدن، وفي سورية سيكون الأسهل الذهاب للوقوف وراء روسيا لترتيب توزيع الأوراق والأدوار مع الأكراد والأتراك تمهيداً للخروج من سورية، وفي لبنان سيكون سهلاً التموضع وراء فرنسا وتسهيل فوزها بفرصة إنجاح المبادرة التي قدمها الرئيس امانويل ماكرون، على قاعدة الانفتاح على حزب الله وتحييد الخلاف الأميركي معه عن إعادة تكوين السلطة عبر حكومة تتولى قيادة مرحلة إنقاذية بدعم مالي دولي. أما في اليمن فالكلام واضح عن سعي بايدن لوقف الحرب من موقع اعتبار العدوان السعودي جريمة يجب أن تتوقف.

التراجع في الملف الأصعب يعني التراجع في الأقل صعوبة، ومرحلة جديدة كلياً توشك أن تبدأ في المنطقة.

Translation

Lebanon, Syria and the region after the return to nuclear understanding

Nasser Qandil

This image has an empty alt attribute; its file name is Untitled-224.png

After President-elect Joe Biden announced his intention to return to nuclear understanding with Iran, and after President Donald Trump announced his acceptance of the presidency after the meeting of the electoral college and pronounced Biden’s victory, which is now resolved, the world and the region are in the search for the implications that will follow the U.S. return to nuclear understanding, as long as Biden retracts preconditions related to understanding on other controversial files that Iran has refused any discussion on, and the U.S.-Iran conformity on an equation, an unconditional return in exchange for an Iranian commitment under the understanding, and then from within the frameworks itself.

If the understanding did not have serious repercussions on both the entity of the occupation and the rulers of the Gulf, it would not be the alert that brought them together with Trump on the decision to withdraw from the understanding and escalate the pressure on Iran, and it is known that the return to the understanding will mean a provision to lift many of the major sanctions targeting the Iranian economy and funds, and the ability of Iran to trade its oil, gas and other economic sources, and it is also known that Iran will help the resistance forces in the region whenever their financial and economic situation is resolved. This was one of Trump’s pretexts for withdrawing from the understanding.

The questions are reaching the regional files, where reports and analysis are circulated to reassure American groups that a return to understanding does not mean a change in the situation in Lebanon, Syria and other regional arenas of engagement. And here is the trade with confidence that the U.S. forces remain in Syria, and that biden’s project to divide Iraq returns to the front, and that the division of Syria will follow him, and that the pressure on Hezbollah in Lebanon will increase in favor of compensating “Israel” its losses from returning to the understanding with gains from the balance of hezbollah’s status and sources of strength, and similar reports talk about compensating the Gulf loss by returning the understanding of a political solution to the Yemeni crisis is the hands of Saudi Arabia and theUae.

The nuclear understanding was not a nuclear day, as far as the center and center of the collision files in the region, so when the U.S. administration under Barack Obama and Joe Biden reached a dead end in the confrontation in Syria, it went to sign the nuclear understanding. War is not separate chapters, it is one body, because ultimately each of the region’s files brings things to one of two options of settlement or war. Those who return to the nuclear understanding, which is the most difficult link, have chosen to settle rather than choose war, will do nothing other than go to compromises in other files, as long as the option of war is closed, and if it were available, it would not be a return tounderstanding.

The U.S. quest begins with a return to understanding to find suitable paths to meet the option of returning to understanding in conflict files. In Iraq, the question will be whether there is anyone protecting the division, which was the best chance when Iraqi Kurdistan declared its secession and retreated because it was informed of a U.S. decision not to be able to go to war, and this is under Trump, how in the era of Biden, and in Syria it would be easier to go behind Russia to arrange the distribution of papers and roles With the Kurds and Turks preparing to get out of Syria, and in Lebanon it will be easy to position behind France and facilitate its victory by the chance to succeed the initiative presented by President Emmanuel Macron, on the basis of opening up to Hezbollah and neutralizing the U.S. dispute with him about re-establishing power through a government that leads a rescue phase with international financial support. In Yemen, there is a clear talk of Biden seeking to stop the war from the position of considering Saudi aggression as a crime that muststop.

The retreat in the harder file means retreating at the least difficult, and a whole new phase is about to begin in the region.

<span>%d</span> bloggers like this: