“Israel’s” Channel 13: The Iranian Capabilities in Yemen Are What Worries ‘Israel’ The Most “القناة 13”: القدرات الإيرانيّة في اليمن أكثر ما يقلق “إسرائيل”

“Israel’s” Channel 13: The Iranian Capabilities in Yemen Are What Worries ‘Israel’ The Most

“Israel’s” Channel 13: The Iranian Capabilities in Yemen Are What Worries ‘Israel’ The Most

 Al-Mayadeen Net

‘Israel’s’ Channel 13 is reporting that Iranian drones, such as those that attacked the Saudi oil company Aramco in the past, could reach ‘Israel’ from Yemen.

‘Israel’s’ Channel 13 touched on the soaring tensions between Iran and ‘Israel’ and their exchanges in the form of “strong action and words.” The broadcaster focused on the alleged deployment of an ‘Israeli’ submarine to the Persian Gulf, the launching of missiles from Gaza last weekend, and the new Iranian threats.

Channel 13 suggested that there were two important events. On the one hand there is “an Iranian desire to avenge the assassination of the nuclear scientist Mohsen Fakhrizadeh, and this draws ‘Israeli’ attention to what is happening in Yemen.” On the other hand, there is “the first anniversary of the assassination of General Qassem Soleimani on January 3 which prompted the Americans to offer muscle to face the Iranians in the Gulf.”

These two matters reportedly “pushed the ‘Israeli’ security establishment to advance their preparations,” underscoring their existing “fear of Iran’s attempt to accumulate capabilities in Yemen that could pose a threat to ‘Israel’.”

Channel 13 said, “It may sound strange to most ‘Israelis’ when hearing about Yemen, which has never been on the threat map. But yes, it is Yemen. Iranian drones, like those that attacked the Saudi oil company Aramco a year and a half ago, could reach ‘Israel’ from Yemen.”

Channel 13’s military affairs commentator Alon Ben David said, “When you hear about an ‘Israeli’ submarine in the Red Sea – its target not necessarily being in the Gulf – I say that what worries ‘Israel’ most, and the army spokesman has publicly expressed this, is the Iranian capabilities in Yemen.”

It is noteworthy that ‘Israeli’ media, quoting intelligence sources, said recently that “a military submarine belonging to the ‘Israeli’ navy crossed the Suez Canal above water.”

‘Israel’s’ Kan Channel stated that this step comes “amid a very tense period between ‘Israel’ and Iran,” indicating that this “submarine that crossed the Red Sea will head, according to Arab intelligence officials’ estimates, towards the Gulf.”

“القناة 13”: القدرات الإيرانيّة في اليمن أكثر ما يقلق “إسرائيل”

 الميادين نت

“القناة 13” الإسرائيليّة تتحدث عن أنّ الطائرات المسيّرة الإيرانيّة، كتلك الطائرات التي هاجمت شركة النفط السعوديّة أرامكو سابقاً، يمكن أن تصل من اليمن إلى “إسرائيل”.

تظاهرة لجماعة
تظاهرة لجماعة “أنصار الله” في العاصمة صنعاء عام 2019 (أ.ف.ب)

تحدثت “القناة 13″ الإسرائيليّة عن مستوى التوتر بين إيران و”إسرائيل” وتبادلهما رسائل “شديدة بالأفعال والكلمات”، خاصة بعد زعم إرسال غواصة عسكريّة تابعة للبحريّة الإسرائيليّة إلى الخليج، وإطلاق الصواريخ من غزة نهاية الأسبوع الماضي، والتهديدات الإيرانيّة الجديدة.

القناة الإسرائيليّة أشارت إلى وجود حدثين مهمين، من جهة “رغبة إيرانيّة للانتقام على اغتيال العالم النووي محسن فخري زاده، وهذا يشد الأنظار الإسرائيليّة إلى ما يحصل في اليمن”، ومن جهة أخرى “الذكرى السنويّة الأولى على اغتيال الجنرال قاسم سليماني، في 3 كانون الثاني/يناير المقبل، ما دفع الأميركيين إلى عرض عضلات بشكل كبير مقابل الإيرانيين في الخليج”.

هذان الأمران مجتمعان “دفعا إلى رفع الاستعدادات في المؤسسة الأمنية الإسرائيليّة”، بحسب القناة 13، التي أكدت وجود “خشية من محاولة إيران مراكمة قدرات في اليمن، يمكن أن تشكل تهديداً على إسرائيل”.

وقالت القناة 13: “الأمر قد يبدو غريباً لأغلب الإسرائيليين عند سماع اليمن التي لم تكن في أيّ مرة على خريطة التهديدات، لكن نعم إنها اليمن – الطائرات المسيّرة الإيرانيّة، كتلك الطائرات التي هاجمت شركة النفط السعوديّة أرامكو قبل سنة ونصف، يمكن أن تصل من اليمن إلى إسرائيل”.

كما رأى معلق الشؤون العسكريّة في القناة 13 ألون بن ديفيد، أنّه “عندما تسمع عن غواصة إسرائيليّة تتواجد في البحر الأحمر – وليس بالضرورة هدفها الخليج – أقول إن أكثر ما يقلق إسرائيل، وقد أعرب المتحدث باسم الجيش عن ذلك بشكل علني – القدرات الإيرانيّة في اليمن”. 

يذكر أنّ وسائل إعلام إسرائيلية نقلت عن مصادر استخباراتيّة قولها مؤخراً، إن “غواصة عسكريّة تابعة للبحريّة الإسرائيليّة عبرت قناة السويس علناً من فوق الماء”.

وذكرت قناة “كان” الإسرائيلية أن هذه الخطوة جاءت “في خضم فترة متوترة جداً بين إسرائيل وايران”، مشيرة إلى أن هذه “الغواصة التي عبرت البحر الأحمر، ستتوجه بحسب تقديرات المسؤولين الاستخباراتيين العرب تجاه الخليج”.

%d bloggers like this: