«الميادين» قناة الحق والحقيقة… تتفوّق وتتألّق

ديسمبر 17, 2016

ناصر قنديل
– مع الإعلامي غسان بن جدو عرف اللبنانيون وكلّ من ساند خيار المقاومة ضدّ احتلال جنوبه عام 2000 صعود نجم قناة «الجزيرة»، التي كانت تنافسها قناة أبو ظبي آنذاك بقوة حضور الإعلامي رفيق نصرالله في مواكبة المقاومة وخياراتها ومعاركها وانتصاراتها، عبر جهود وأداء بن جدو ونصرالله، فتح القطريون والإماراتيون قنوات اتصالاتهم مع المقاومة والحكم في لبنان يحصدون ما زرعه إعلاميون أخلصوا لخيار المقاومة، وأملوا أن يفهم القيّمون على القنوات التي يعملون لها حجم الناتج الإيجابي لما فعلوه بلا مقابل، وحجم المردود المتوقع إنْ أحسنوا التصرف، ولم يكن غسان بن جدو ولا كان رفيق نصرالله مجرد مراسلين أو مديرين لمكتبين يخصان القناتين.

– في حرب تموز العام 2006 كانت قناة أبو ظبي بقرار رعاتها تغادر الخيار الذي استثمر عليه مدير مكتبها رفيق نصرالله وتذهب لخيار وصف المقاومين بالمغامرين، فكانت مغادرة نصرالله للقناة، لكن حسابات رعاة «الجزيرة» كانت مختلفة فكان لغسان بن جدو ما أراد، قناة تحقق حلمه بمواكبة أهمّ حروب الشرق الأوسط، تنتهي بانتصار المقاومة حيث هُزمت كلّ جيوش العرب، ولم يخسر القطريون عندما أزدانت شوارع الضاحية الجنوبية بشعارات شكراً قطر، وقطفت الدوحة دوراً سياسياً في الوساطة لحلّ سياسي للأزمة اللبنانية حمل اسمها بقوة ما فعله بن جدو ورفاقه في حرب تموز، وصارت كلمة الرئيس نبيه بري معادلة في السياسة عنوانها «أول الغيث قطر».

– مع اندفاع مشروع الفوضى الهادفة لتغيير الجغرافيا السياسية العربية بالاستثمار على غضب الناس، وتحييد الجيوش تمهيداً لضربها، وتصعيد مشروع الإخوان المسلمين، من تونس إلى مصر وليبيا واليمن وصولاً إلى سورية كانت قطر تنتقل إلى الصف الأول في قوى الحرب على خيار المقاومة، مستثمرة عطفاً وثقة نالتهما بقوة نفوذ قناة «الجزيرة»، المستقوية بدورها بحب الناس وثقتها بمصداقيتها التي صنع أغلبها في مناخ حروب المقاومة، حيث كان غسان بن جدو ورفاقه، فغادر بن جدو قناته، ليعلن البراءة مما تفعل ويقول لمن أحبوا المقاومة ومنحوا ثقتهم للقناة معه، أنّ زمن الوصل انتهى، ولهم أن يحكموا بأنفسهم ويحدّدوا خياراتهم.

– خلال خمس سنوات نجح غسان بن جدو في بناء ميادينه الجديدة عبر قناة «الميادين»، وخاض مغامرة الجمع الدقيق بين الإخلاص للحقيقة والوفاء للحق، فناله بعض سهام أهل الحق عندما كان البحث عن الحقيقة يستدعي عدم التعتيم على موقف الخصم وحضوره، وتناولته ألسنة السوء بادّعاء الدفاع عن الحقيقة عندما أشهر سلاح الحق وانحاز إلى صفه بلا لبس أو اشتباه،
وجاء تحرير حلب عام 2016 ليقول الناس، ما اشبه اليوم بالأمس عندما تذكّروا مشهد غسان بن جدو في جنوب لبنان، وبين النصرين في حلب وجنوب لبنان كثير من عناصر الشبه، وقد وجد بن جدو من يجلس في الميادين على المقعد الذي شغله في «الجزيرة»، فأبدع كمال خلف متابعاً ومحققاً ومحاوراً، مستعيداً صورة بن جدو قبل ستة عشر عاماً، وتألقت ديما ناصيف بثقافتها وتدفقها وحضورها في الميادين، وبرزت موهبة رضا الباشا المراسل الميداني الواعد، ولكن بقيت بصمة بن جدو ترتقي بـ«الميادين».

– خلال خمس سنوات، وبعيداً عن كلّ الكلام الفاقد للمعنى عن كيف وبأيّ مال وبدعم من أيّ جهة، نجح غسان بن جدو في «الميادين» بهزيمة الإعلام المموّل بمليارات الدولارات، برهانه على معادلة الجمع بين الحق والحقيقة، فقال لزملائه في إعلام الحق الذي تجسده المقاومة، بالحق وحده لا يحيا الإعلام، وظيفة الإعلام هي البحث عن الحقيقة ولهذا البحث جاذبية يحتاجها أهل الحق، ويقول للذين حشدوا مالهم ومعداتهم تحت عنوان البحث عن الحقيقة وهم يناصبون الحق العداء ويدسّون السمّ في عسل الحقيقة، لقد جاءكم من يكشف لعبتكم، ويقول لكم بدون الحق حقيقتكم بلا روح، والناس أذكى من أن تبتلع طعمكم، وحقيقتنا الحية بأقلّ المقدرات والإمكانات تملك ما لا تملكون، المصداقية.

– بالمصداقية نجح بن جدو ونجحت «الميادين» وفازت المقاومة وحلفاؤها بآلة جبارة في الحرب الإعلامية التي ثبت أنّ أداء أهل محور المقاومة فيها رغم كثرة ووفرة القنوات الناطقة باسمهم، لا زال دون المستوى المطلوب بكثير، فملأت «الميادين» فراغاً في جبهة حرب دون أن يكلفها أحد أو تنتظر من أحد جزاء أو شكورا.

– تستحق «الميادين» تحية النصر في حلب كما كلّ صنّاع النصر الذي كانت جزءاً لا يتجزأ منه، ولصنّاعه و«الميادين» منهم تُرفع القبعة تحية تقدير.

(Visited 137 times, 137 visits today)
Related Videos
Related Articles

The Beacon!

Darko Lazar

A joint “Israeli”-Saudi operation against Lebanon and the country’s resistance movement, Hizbullah, has claimed its latest victim.

The Beacon!

On Wednesday, Nilesat – a leading Arab satellite operator based in Egypt – cut transmission of Hizbullah’s television channel al-Manar [or ‘The Beacon’].

Saudi Arabia has showered Egypt with aid since the overthrow of President Muhammad Morsi of the Muslim Brotherhood in 2013. The successor government headed by former army chief Abdel Fattah al-Sisi – whose first major career posting was as military attaché in Egypt’s embassy in Riyadh – has broadly followed Saudi Arabia’s lead on regional politics.

Nilesat’s decision to pull the plug on al-Manar came conveniently just ahead of a planned visit by Saudi King Salman to Egypt.

According to Beirut-based political commentator Ibrahim al-Moussawi, “everybody knows that the Saudi Arabian regime has always been trying to dictate some of its wishes upon most of the Arab governments. It’s not at all surprising to hear that Saudi Arabia is exercising such policies against resistance movements like Hizbullah and against the media outlets of the resistance, like al-Manar.”

Softening the Target

Silencing the voice of Hizbullah is only the latest in a string of measures adopted by the Persian Gulf Arab monarchies in recent months against both Lebanon and the resistance movement.

Last month, Riyadh led a chorus of Arab states in designating Hizbullah- a legitimate political force in Lebanon’s governing bloc – as a ‘terrorist’ organization.

The move has only served to deepen sectarian strife in a country with no functioning government, gasping under the weight of more than a million Syrian refugees and increasingly finding itself in the middle of a whirlwind that has virtually been consuming the entire Middle East.

And earlier this year, Saudi Arabia halted a 4 billion dollar program of military aid to the Lebanese army, in apparent protest of what Riyadh called “the stranglehold of Hizbullah on the state”.

The actual purpose of Riyadh’s move is a brazen rebuke of Hizbullah, which has served as Lebanon’s stabilizing force for almost a decade and more recently proved to be extremely effective in fighting terrorist groups like Daesh, for its direct challenge of the geopolitical interests of the Saudis and their global allies.

With arms deals being cancelled at a time when terrorist groups are wreaking havoc throughout the region, the UN, IMF, and, in fact, the international community have failed to provide Lebanon with any form of assistance, leaving the Lebanese national army poorly armed and – as is the case in the entire country – notoriously cash-strapped.

Whetting the Appetite For War

According to a report published by Lebanon’s al-Akhbar newspaper in March of this year, the Saudi decision to suspend military assistance to the Lebanese army and the consequent move to designate Hizbullah as a ‘terrorist’ organization have “whetted “Israel’s” appetite” for war with the resistance movement.

Citing anonymous officials in Washington, the report alleges that the Americans warned their counterparts in Lebanon, “not to give “Israel” an excuse to start a war.”

The report also goes on to claim that Tel Aviv had informed US officials that the “Israelis” are interested in attacking Lebanon, particularly in light of Saudi Arabia’s strategic shift in policy.

Ibrahim al-Moussawi believes that the Saudis and “Israelis” are no longer trying to conceal their true motives.

“It’s time to shake hands and say that they have a common enemy – the resistance movements; namely Hizbullah. They are getting closer and closer to fighting Hizbullah. The “Israelis” have been very happy. They expressed their joy when Saudi Arabia and some Arab regimes tried to designate Hizbullah as a terrorist entity. Now they are very happy over Nilesat’s decision concerning al-Manar,” al-Moussawi said.

Shoot the Messenger

While the decision to remove al-Manar from Nilesat constitutes a violation of all international laws pertaining to radio and television and the exercise of media liberties, as well as the right of citizens to information, it is hardly uncommon practice.

In 2012, both Nilesat and Arabsat took Syria’s state-run television channels off the air in a move widely believed to be an attempt to control the media narrative concerning the Syrian conflict.

In another violation of international laws guaranteeing the freedom of the media, Nilesat also suspended the transmission of the Yemeni broadcaster al-Massirah in May of last year.

This year Arabsat halted the transmission of the pan-Arab al-Mayadeen news network, which has also been highly critical of Riyadh’s military offensive in Yemen.

Responding to allegations by Nilesat that al-Manar airs “programs that provoke sectarian strife”, the channel’s general manager, Ibrahim Farhat told AFP, “This is a political decision, not an industry decision. al-Manar has nothing to do with sectarian strife.”

As is the case with the conflicts in Syria and Yemen, silencing media outlets that dare to report the truth is essential to having a free hand in carrying out mass murder and atrocities against an entire populace.

Following a decision by Apple in July 2012 to pull an al-Manar application off its iTunes store, the channel’s TV Director-General at the time, Abdallah Qasir, said that the move indicated al-Manar’s, “ability to cause great harm to Israel, and that “Israel” is extremely annoyed by al-Manar becoming so widespread.”

In fact, in 2004, al-Manar was estimated to be averaging between 10 and 15 million viewers daily.

With the “Israelis” increasingly itching for another war in Lebanon, the Saudis are expected to continue mounting efforts to peddle their own version of the narrative, and make sure that channels like al-Manar reach as few households as possible.

Source: al-Ahed News

9-04-2016 | 10:31

(Zio)sat Blocks Al-Manar TV Broadcast via Its Satellites

Arabsat Blocks Al-Manar TV Broadcast via Its Satellites

Local Editor


Here is Al-Manar, the truth partner. The Zionist aggressionon and the ignorant hatred failed to silence.

It is Al-Manar which holds the clear view and the lofty professionalism to convey the resistance’s voice in face of oppression.

All the satellites that claimed to be Arab won’t be able to conceal Al-Manar.

  • We will be where we should be
  • We will support the Palestinian Intifada as well as its men, women, elders and youngsters.
  • We will support Al-Quds and all the sanctities

It’s Al-Manar whose lenses surpassed all the delusions to expose the schemes of terrorism and atonement.

  • Al-Manar confronted the terrorists by documenting their criminality.
  • Al-Manar is the voice of the Yemenis who suffer from the worst forms of oppression.
  • Al-Manar is the voice of the Bahrainis, Saudis, Iraqis, Syrians, Tunisians, Egyptians, and all the Arabs and Muslims.

Those who got suffocated by the right’s voice and their defeats will not be able to silence Al-Manar.


In the context of the new policy of silencing the voices of freedom, Arabsat company blocked Al-Manar TV broadcasting via its satellites after moving its headquarters from Lebanon to Jordan.

Source: Al Manar TV

04-12-2015 – 20:38 Last updated 04-12-2015 – 20:38 

 

Related Videos


River to Sea Uprooted Palestinian   

The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of the Blog!

Saudi War on Al-Mayadin

The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of the Blog!

Western Media Promoted Terrorism, Attracted Foreign Terrorists to Syria

Jaafari

New York – Syria’s Permanent Representative to the UN, Dr. Bashar al-Jaafari stressed that the unprecedented media machine campaign continues for the fifth year in a row of persevering efforts to provoke towards committing terrorism and violence, and spreading incitement and lies regarding the situation in Syria in a blatant violation of UN Security Council (UNSC) Resolution No. 1624 for 2005 and of journalism ethics if any.

 In an open session before the UNSC under the title “protecting civilians in armed conflicts  … protecting journalists” Wednesday, al-Jaafari pointed out the mobilization of many media  outlets for promoting for terrorism and attracting foreign terrorist fighters from all over  the world to come to Syria in a deliberate violation of UNSC resolutions related to  counterterrorism amidst suspicious paralysis of UNSC and its sub-committees.

“These campaigns were accompanied with attempts to silence the Syrian media through  targeting its institutions and personnel, pointing out that 33 journalists and workers at  media institutions were killed and dozens of others were injured or kidnapped by armed  terrorist organizations that some UNSC states overtly brag of training them on the Turkish  and Jordanian territories and others.

He pointed that the Syrian government worked on dealing with media openly and issued a new media law since the first few weeks of the crisis as a reform step that aims at boosting media work and achieve more transparency and freedom, clarifying that the Syrian government was committed to work with the former UN Special Envoy Kofi Annan and fulfilled his six- point plan including the fifth point on the journalists’ entrance and work.

Al-Jaafari clarified that the Syrian commitment was manifested through granting licenses of the entrance and work of hundreds of Arab and foreign journalists, which was confirmed by Annan.

Syria’s Permanent Representative noted that the Syrian government still welcomes and receives journalists who are willing to enter Syria legally through the official border crossings so that they could work freely.

Al-Jaafari said that the Syrian government paid attention to the safety of journalists and demanded them not to enter the country illegally and avoid the areas where terrorist groups including “Islamic State in Iraq and Syria” (ISIS) spread, adding unfortunately some of the journalists were killed or kidnapped by terrorists as a result of not responding.

“Nonetheless, some journalists still sneak into the Syrian territories illegally through borders with the neighboring countries and with the help of armed groups or the authorities of the neighboring countries, an act that may threaten their lives,” he continued to say.

Al-Jaafari noted that while he was talking before the UNSC, the Qatari al-Jazeera Channel was hosting the terrorists “Abu Mohammad al-Joulani” the leader of the so-called “Jabhat al-Nusra” terrorist organization, which is registered in the list of the UNSC Committee related to al-Qaeda, in an interview that promotes for terrorism and launches more threats to the Syrian government and people.

He affirmed that making such an interview is a flagrant violation of the UNSC resolutions related to counterterrorism, particularly Resolution No. 1624 on preventing provoking towards terrorism, pointing out that it is an obvious attempt of the Qatari regime to “laundering the profile of Jabhat al-Nusra”.

The Syrian TV Channel, al-Mayadeen TV and other channels known for being close to the Resistance are undergoing attempts of jamming within the continuous media war campaign against Syria.

SANA

Related Videos

قصارى القول : الدكتور بشار الجعفري | روسيا اليوم 

الى اين؟ : وزير الاعلام السوري عمران الزعبي

Related Articles

River to Sea Uprooted Palestinian   

The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of the Blog!

Sayyed Nasrallah: Hezbollah Has Every Conceivable Type of Weapon

 

Local Editor

Sayyed NasrallahHezbollah Secretary General Sayyed Hasan Nasrallah said the resistance in Lebanon has “every conceivable type of weapon” as reports increased on Hezbollah’s new weapons that are able to “break the Israeli national morale and immunity during an upcoming war.”

In an interview with Al-Mayadeen network, which is expected to be aired soon, Sayyed Nasrallah warned that the resistance in Lebanon has everything the enemy can imagine and not imagine. “We have weapons of all types, whatever comes to mind,” he added, in a strong warning message to the Israeli enemy.

Hezbollah’s S.G. revealed the circumstances in which agents within the group cooperating with Israel were exposed, and corrected a lot of false rumors and leaks that have accompanied this file.

The interview, which lasted for three hours, was a launch pad for a host of positions and important data, specifically in the case of the resistance and Israeli conflict. He also tackled the crises in Syria and Iraq, the developments in Saudi Arabia, Iran and Bahrain, and touched on the issue of Wahhabism, in addition to the Hezbollah-Al-Mustaqbal dialogue and the prospects for such dialogue.

Sayyed Nasrallah stances came days after the Israeli intelligence and security circles have increased their reports about Hezbollah qualitative and quantitative military power that the party “possesses 150 rockets, including those that can hit any target across the occupied Palestinian territories.”

Former intelligence officer Yaakov Amidror Amidror noted that Hezbollah developed its rocketry abilities to be able to encounter the Israeli arsenal. “Hezbollah firepower is greater than that of the European countries all together,” he said.

 

Source: Al-Manar Website

14-01-2015 – 09:05 Last updated 14-01-2015 – 09:05
Related Articles

River to Sea Uprooted Palestinian   

The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of the Blog!

Nasser Kandil: Reading the regional status

آخر طبعة _ ناصر قنديل | الميادين 31 08 2014

River to Sea Uprooted Palestinian   

The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of the Blog!

%d bloggers like this: